Renovatie van een hotel verbetert de kwaliteit van de binnenruimte, het uitzicht en de rumoerige hotelkamers

1 januari 1

Akoestische ontwerpen vullen het hotelinterieur aan door het karakter van de kamer op te fleuren en de gastenervaring te verbeteren.

hotel met akoestisch plafondontwerp

Hotel El Llorenç Parc de la Mar, Palma de Mallorca, Rockfon® Mono® Acoustic

In een veranderende wereld blijven hotelrenovaties nieuwe maatstaven stellen voor de verwachtingen van gasten. Voor de meeste gasten is een hotelrenovatie, na een wereldwijde pandemie, van cruciaal belang voor hun terugkeer. Voor de toekomst zijn de verwachtingen van de gasten primaire richtlijnen voor hotels om bij te blijven met de huidige interieurontwerpen, technologietrends en gastvrijheid.

Hoe uitdagend het ook klinkt, dit is een uitstekend moment om een hotelrenovatie of een ingrijpende retrofit te plannen als voorbereiding op bezorgde reizigers die klaar zijn om weer terug te gaan naar het normale leven. Hotels hebben, net als de volgende generatie reizigers, hoge verwachtingen van comfort en het gebruik van technologie om een betere omgeving te scheppen, liefst zonder de traditionele afleiding van lawaai. 

Als je een hotelrenovatie overweegt, lees dan verder over de top vijf aspecten waarmee hotels rekening moeten houden bij de planning van het renovatieproject. Ontdek hoe en waarom strategieën voor hotelbeheer nu in het proces zitten om aan een betere toekomst te bouwen.

Hoe vaak worden hotels gerenoveerd?

Hoewel hotelrenovaties gebruikelijk zijn voor deze ondernemende industrie, gaat het tegenwoordig om aandacht voor de duurzaamheid van het hotel en het welzijn van het publiek. De gevolgen van de COVID-19 pandemie hebben de aandacht voor de gezondheidsnormen in hotels verhoogd en de uitdagingen van de renovatie vergroot. Als antwoord op de behoefte hebben hotelrenovaties het interieur op één lijn gebracht met gezondheidsaspecten die gericht zijn op hygiëne, en het vertrouwen van de gasten wekken met een onberispelijke uitstraling, terwijl een productieve werkomgeving wordt gecreëerd.

Hoe vaak worden hotels gerenoveerd? Het hangt af van de noodzaak tot renovatie, want de economie en de eisen van het marktsegment spelen een kritieke rol bij de planning. Volgens de horeca moeten de meeste hotels minstens om de drie tot vijf jaar het interieur opfrissen. Voor sommige hotels zijn ingrijpende revisies nodig om tegemoet te komen aan de veranderende markten die de hotelcodes beïnvloeden, waarbij upgrades met vernieuwende technologie worden geïnitieerd om aan de voorkeuren van de gasten te voldoen.

Let op: verwar renovatie in een hotel niet met routine-onderhoud dat voltooid moet zijn voor je de volgende toeloop van gasten verwelkomt. Typisch voor interieuronderhoud is het schoonmaken en opnieuw verven van de kamerwanden en het vervangen van verouderde, versleten of beschadigde meubels en decoraties.

Waarom is een hotelrenovatie een goed idee?

Zoals elke andere succesvolle onderneming is het doel van een hotelrenovatie aantrekkingskracht uitoefenen op de potentiële gasten en de bedrijfssystemen verbeteren. In de huidige economie is het een kans voor hotels om te vernieuwen en te moderniseren door een return of investment management strategie toe te passen om de bezettingsgraad van de gasten te verhogen en de omloopsnelheid te controleren, gekoppeld aan de tevredenheid van de gasten en de winst.

De meest voorkomende renovatie bij hotels zijn geluiddempende oplossingen die bijdragen tot de totale uitstraling en de gastenervaring. Je kan hierbij denken aan specifieke bouwmaterialen en interieurontwerpen bestaande uit akoestische plafonds om de omgeving op te waarderen. De ontwerpen variëren van chic tot elegant, elk met bewezen succes om het lawaai te dempen en de geluidsreflecties te verminderen. Hotels moeten verstandig en zorgvuldig kiezen, want plafondontwerpen die de ruimten aanvullen versterken het karakter van het hotel.

Aanpassingen aan ruimten, zoals restaurants of vergaderzalen, laten de gasten genieten van de akoestische effecten die een traditionele hotelruimte tot stilte stemmen. Harmoniserende verbouwingen met de omgeving van het hotel en de esthetiek zijn moderne afwerkingen van hotelplafonds, waardoor blijvende indrukken ontstaan die de gast mee naar huis neemt.

Creatief akoestisch ontwerp

Een schitterend origami-geïnspireerd plafond levert sensationele akoestiek. Ontdek hoe een architect het plafond gebruikte om beweging en flexibiliteit te accentueren en klik hier voor meer foto's van dit prachtige plafond

Voor het management kan de renovatie van een hotel een verborgen waarde in de bedrijfskosten van het hotel brengen, waarbij milieuvriendelijke en opgewaardeerde energiebesparende voorzieningen een aanzienlijke zakelijke waarde toevoegen.  

Image: Llaut Palace Hotel, Mallorca, Spain

 

Llauat Palace Hotel,Spain,Mallorca,400 m²,Arantxa Guerrero,Seta Arqutectos,Rockfon Mono Acoustic,TE-edge,white

Inzicht in het belang van de akoestiek in een hotel

Hotels begrijpen dat de aspecten van een goede akoestiek ervoor zorgen dat ruimten gezond en comfortabel zijn voor hun gasten. De kwaliteit van de akoestische handtekening  is een van de belangrijkste factoren van wat een kamer of ruimte aangenaam maakt. Daarom stellen duurzame trends akoestische normen in de bouw en de architectonische ontwerpen om de kamerakoestiek en het beleid voor gezondheid en veiligheid te verbeteren.

Hotels omarmen de akoestische vooruitgang. Het is geen verrassing dat gasten de verbeteringen die de akoestische prestaties versterken, hebben opgemerkt en waarderen. Deze prestaties hebben erkenning gekregen van industrie-experts die akoestische normen opnemen als een substantiële factor in beoordelingssystemen voor hotels voor betere milieu- en welzijnsvoordelen.

Wanneer de juiste akoestische ontwerpen volledig in de hele omgeving van het hotel geïntegreerd zijn, nemen lawaaierige elementen in het hotel aanzienlijk af. Dankzij akoestische bouwmaterialen genereren vernieuwende ontwerpeigenschappen een aangenamere gastenervaring, wanneer ze gecombineerd worden met een goede (binnenhuis)architectuur en functionele esthetiek.

Tenslotte schept een goede akoestiek een gevoel van comfort, kwaliteit en het genot van luxe - de drie kenmerken die een verblijf in een populair hotel onderscheiden. Op een globale markt waar men zich sterk bewust is van de invloed van wooncomfort, staan hotels die dit streven delen bekend om hun hogere ratings.

Gerenoveerde hotels worden gebouwd en ontworpen met het oog op de toekomst.

In Europa verwijst zogeheten deep renovation naar aanzienlijke energiebesparingen wanneer ontwerpmaterialen in het bouwplan worden opgenomen om het energieverbruik te helpen verminderen. Het doel van commerciële gebouwen is het energieverbruik te verminderen door energie-efficiënte methoden te gebruiken. Tegen het jaar 2030 wordt een vermindering met 36 procent verwacht. 

Hotels die renovatie overwegen kunnen gemakkelijk de berekeningen maken om de kosten af te wegen tegen de mogelijke besparingen. Recente verbeteringen kunnen ook baat hebben bij upgrades van bouwmaterialen die ontworpen zijn met esthetische eigenschappen om de hoeveelheid energieverspilling door verouderd of weinig frequent hotelonderhoud te helpen verminderen. Oudere gebouwen zonder aanvankelijke ontwerpen voor energie-efficiëntie ondervinden wel aanzienlijke besparingen als de vernieuwingen eenmaal voltooid zijn.

Slimme verlichtingstechnieken maken ook deel uit van het ontwerp en bieden hotels de voordelen van stijlvolheid en energiebesparing. Deze systemen automatiseren het energieverbruik als onderdeel van de praktijken van de energiebesparende technologie, zonder dat dit ten koste gaat van de verlichtnig op de kamer.

Lobby's, vergader- en conferentieruimten zijn ideaal voor renovatie van hotelkamers met akoestische plafonds en slimme verlichtingssystemen om de ruimte beter te laten functioneren. Hier is een akoestisch plafondsysteem voor hotels doeltreffend om lawaaierige hotelstoringen te verwijderen en zo de helderheid van het geluid te verbeteren. Het ontwerp schept de akoestische omgeving die bevorderlijk is voor de functie van de kamer.

De teams wordt aanbevolen de nodige aandacht te besteden aan akoestisch comfort bij de renovatie van de hotelkamers, en ook in de openbare ruimten van het hotel. Hotelrenovaties en -verbouwingen hebben een positief effect op de inwendige structuur van het hotel met zijn afgewerkte uiterlijk. Akoestische ontwerpen dragen bij tot het maximaliseren van de voordelen van natuurlijk licht in de binnenruimte, combineren visuele functionaliteit, en voeren tegelijk geluids- en energie-efficiëntie door in de inrichting van de kamer.

Wil je een lichte binnenruimte inrichten?

Rockfon Blanka® heeft een glad, diepmat, wit oppervlak met een hoge lichtreflectie en lichtverspreiding, wat bijdraagt tot energiebesparing en een helder en comfortabel binnenklimaat, door het natuurlijke licht verder in een kamer te trekken.

 

Het doel hiervan is langdurige duurzaamheid, prestaties en veerkracht te creëren, waarbij milieuvriendelijke bouwmaterialen voor hotels als ontwerpoplossing akoestiek bieden met een hoog rendement en een lange levensduur.

IT, Tr-Inox, Nociglia, Rocco de Lentinis, Office, Rockfon Blanka, E-edge, 600x600, 1200x600, White

Wat zijn de uitdagingen tijdens het renoveren van een hotel?

De grootste uitdaging bij de renovatie van een hotel is de ontdekking van onveilige materialen die nadelige effecten of gevolgen kunnen hebben voor het ontwerp en de kosten. Van oudsher passen veel oorspronkelijke hotelontwerpen en kamerindelingen niet bij de huidige hotelvisies of plannen voor flexibiliteit en open concepten. Het herschikken van de indeling kan een nachtmerrie zijn zonder de juiste planning en evaluaties.  

Een andere veel voorkomende uitdaging bij bestaande hotelontwerpen is het herstellen van een vroegere slechte renovatie waarbij geen rekening gehouden werd met de structuur van het hotel of de bouwvoorschriften van de streek. Maar al te vaak vormen blootliggende of versleten leidingen of bedrading belangrijke overtredingen van de veiligheids- en gevaarcodes van het gebouw.

Een grote uitdaging die vaak verloren gaat is het in goede banen leiden van de werkoverlast van het project, omdat de meeste hotels tijdens het hele proces open blijven. Het is essentieel om tijdens de renovatie een positief perspectief te houden en open te communiceren met de gasten en het personeel. Hotels moeten een back-up plan hebben en voorbereid zijn om te reageren op problemen of ongemakken van gasten. Een oplossing is, indien nodig, gasten te verplaatsen uit de buurt van de werkgebieden.

Overweeg bijvoorbeeld om de werkzaamheden in kaart te brengen met zorgvuldig uitgekozen omwegen of paden die de gasten veilig kunnen afleggen. Kleine gebaren maken een wereld van verschil voor hotelgasten. Het kan zijn dat sommige voorzieningen en diensten tijdens de verbouwingen tijdelijk gesloten moeten worden, tenzij het hotel deze diensten snel kan verplaatsen. In beide gevallen kan het tijdig informeren van de gast veel onnodige stress besparen en bovendien helpt het om een tevreden klant te houden.

Misschien is de grootste uitdaging wel het beslissingsproces om te renoveren en te vernieuwen met de nieuwste ontwerptechnologie. Een reden voor de bezorgdheid is dat maar weinig hotels of gebouwbeheerders praktische kennis hebben van de verschillende bouwsystemen of milieuvriendelijke materialen die ontworpen zijn met specifieke voordelen voor het hotel en zijn gasten in het achterhoofd. Maar geen nood, er staan deskundigen klaar om je door het hele proces te loodsen.