In Wijnegem maakt de in Denemarken gebaseerde ROCKWOOL Group metalen ophangsystemen voor akoestische plafondsystemen en -wanden uit steenwol onder de merknaam Rockfon. De site was voorheen bekend als Chicago Metallic. ‘Dit Amerikaans familiebedrijf produceerde er metalen ophangsystemen’, vertelt Carlo Vanschoenwinkel. ‘De markt evolueerde echter, want de producenten van plafondtegels gingen eigen ophangsystemen ontwikkelen. Hierdoor werd het voor onafhankelijke producenten van ophangsystemen moeilijker. Rockfon zag als producent van panelen de markt langs de andere kant ook evolueren. Nadat zijn leverancier door een concurrent was overgenomen geweest, was het op zoek gegaan naar een nieuwe partner. Daarom heeft het eind 2013 beslist om met Chicago Metallic in zee te gaan. Zo hangt er een heel andere dynamiek in het vroegere Chicago Metallic in Wijnegem. Rockfon is sindsdien een echte groeier wat betreft valse plafonds van tegels die gemaakt worden van steenwol.’
Momenteel werken er zo’n 180 mensen in de vestiging in Wijnegem. Naast de productieafdeling van Rockfon, biedt het gebouw onderdak aan de verkoopafdelingen van ROCKWOOL bouwisolatie en HVAC, Rockpanel en Rockfon. Er is ook nog een grote demoruimte voor de verschillende steenwoltoepassingen die ROCKWOOL Group produceert.
Akoestische uitdagingen
Steenwol heeft de bijkomende kwaliteit dat het geluid beter absorbeert. ‘Dat is een enorme meerwaarde, want de voorbije decennia zijn de akoestische vereisten steeds belangrijker geworden. In de kantoormarkt zien we een hele evolutie op vlak van inrichting en design. Zo is er een trend naar meer open ruimte, waardoor er ook zeer veel akoestische uitdagingen zijn opgedoken. Traditionele kantoorruimtes worden steeds vaker hotelmatig ingericht met gezellige ruimtes. Met de panelen van Rockfon klinken klanken in grote ruimtes aangenamer. Door akoestische absorptie filteren ze echo’s weg’, legt de operationsmanager uit.
De akoestische plafonds worden voornamelijk toegepast in commerciële ruimtes, kantoren, onderwijsinstellingen, ziekenhuizen, maar ook locaties met een recreatieve functie. ‘De belangrijkste klanten zijn gebouwen met een openbare en publieke functie. In scholen is concentratie omgekeerd evenredig verbonden met geluid. In hospitalen is het belangrijk dat het rustig is voor de patiënten. De laatste jaren zijn we ons dan ook meer gaan focussen op gebouwen met open ruimtes’, vertelt Carlo Vanschoenwinkel.
Architecten als partner
Alle producten van Rockfon worden geleverd via de groothandel, gespecialiseerd in afwerkings- en bouwmaterialen. ‘De verkoop verloopt eigenlijk via aannemers en architecten. Alhoewel je de producten van Rockfon als particulier ook kan aankopen, is de verkoop hoofdzakelijk b2b gericht’, legt Vanschoenwinkel uit. ‘Aangezien veel inrichtingen projectmatig gebeuren met architecten, zijn zij voor ons een belangrijk contactpunt. Zij gaan vaak de oplossingen voorstellen aan hun klanten. Voor ons zijn ze het belangrijkste kanaal om ideeën te promoten en tot oplossingen te komen. ’In het recente verleden heeft Rockfon al mee bijgedragen aan heel wat bijzondere gebouwen. ‘Denk maar aan PostX in Berchem, het nieuwe politiekantoor van Antwerpen, het Plopsa hotel in De Panne, de Warscounits in Genk, de gevangenis van Haren en Dendermonde en het AZ Sint-Maarten in Mechelen’, zegt Carlo Vanschoenwinkel trots.
Energie-efficiëntie
ROCKWOOL-isolatieproducten zorgen ervoor dat gebouwen energie-efficiënter worden. Zo dragen ze bij tot het behalen van de klimaatdoelstellingen. Maar als producent wil ROCKWOOL ook zelf het goede voorbeeld geven met zijn eigen infrastructuur en investeringen. ‘In al onze producten zit steenwol, gemaakt van basalt. De originele manier van productie bestaat uit het smelten van basalt. Tegenwoordig wordt er meer ingezet op elektrische aandrijving. Rockwool heeft als duidelijke doelstelling om, zowel bij zijn producten als in het productieproces, zijn CO2-productie jaar na jaar te verminderen. We zitten qua milieu-impact bij de betere isolatiematerialen.